timajos-go-vietnam.reismee.nl

Mekong Delta, deel 2

Het hotel, of eigenlijk de Homestay ziet er heel mooi uit. Smaakvol ingericht en een lekkere grote kamer met airco. De eigenaar, Pierre, is een Vietnamees die 21 jaar in Frankrijk heeft gewoond, dus hij weet wel wat de Europeanen willen. We zitten dus in een luxe homestay, er is zelfs een jacuzzi. Het ligt echt midden in de Mekong Delta. Er kunnen geen auto’s komen, overal zijn grote en kleinere aftakkingen van de rivier en er zijn alleen maar paadjes waar je kunt lopen, fietsen of op de scooter kunt rijden.

We krijgen een lekker koud welkomst drankje en we worden begroet door de hondjes van de eigenaar Wat een leuke beestjes. Eentje raakt erg aan ons gehecht en blijkt het hele verblijf niet bij ons weg te slaan.

Nadat we zijn gesetteld besluiten we eerst de omgeving wat te voet te verkennen. We lopen over een smal pad met aan de ene kant een rivier en aan de andere kant huizen. Overal zitten de mensen buiten voor hun huis. Er wordt naar ons gelachen en gezwaaid en we worden zelfs uitgenodigd om wat te drinken. We lopen eerst een stuk naar de ene kant toe en vervolgens weer terug en dan de andere kant in. Er staan redelijke huizen tussen, maar ook hutten. De mensen leven hier echt heel eenvoudig. We zien ze afwassen in de rivier, zichzelf wassen, zelfs tandenpoetsen. De rivier ziet er echt niet schoon uit en als we het vragen aan de Pierre zegt hij ook dat dat niet kan, de rivier is behoorlijk vervuild. Maar ja die mensen hebben niets anders en weten niet beter.

We eten deze dagen Vietnamese pot en we kunnen eigenlijk niet kiezen. Dus staat er meteen al iets met garnalen op het menu. Oh Oh, gelukkig maken ze ook iets zonder vis, omdat ik had aangegeven geen vis te lusten. Het eten smaakt verder prima en ze doen erg hun best om het ons naar de zin te maken.

De volgende ochtend staan we vroeg op, ongeveer 6 uur, om naar de drijvende markt te gaan. Deze markt is een van de grootste van de regio. Er worden voornamelijk groenten en fruit verhandeld. Mensen die rond de rivier wonen komen er met hun bootjes naar toe om daar groenten en fruit te kopen en verkopen. De markt start al om half 6 in de ochtend en duurt tot een uurtje of 9.

Wij zijn er rond half 8 en helaas regende het voordat we aankwamen, dus waren er wat minder boten dan normaal. Maar evengoed is het leuk om te zien. We zijn ook wel eens bij een drijvende markt in Thailand geweest, maar deze was meer opgezet voor toeristen. De markt hier is wat oorspronkelijker.

Na het bezoek aan de markt varen we weer terug naar onze homestay, waar we ontbijten. De rest van de dag brengen we door op het terras aan het water en we maken ook nog even gebruik van de jacuzzi.

De volgende ochtend gaan we na het ontbijt samen met de buurman een fietstocht maken naar een cacaoboerderij. We fietsen over de kleine smalle paden en overal worden we weer vrolijk begroet. We maken her en der een foto en stoppen bij de cacao boerderij. De eigenaar komt ons begroeten en vertelt vol trots dat zijn cacaobonen naar Amerika worden verkocht, maar ook naar Nederland en België. Hij laat ons de verschillende stadia zien van de groei van de vrucht en laat ons ook proeven. Op het einde krijgen we nog een glaasje warme chocomel ( hoe verzin je het met die hitte) gemaakt van zijn cacao. Erg leuk.

Na de cacaoboerderij fietsen we verder en komen we bij een plaatselijke tempel uit. We maken daar een kleine stop en fietsen daarna weer verder. We stoppen nogmaals bij een andere homestay. Deze ziet er een stuk armoediger uit en is volgens mij ook een beetje vergane glorie. Ik zou er niet willen zitten. Een ouder echtpaar biedt ons een kopje thee en wat fruit aan en de oude man laat ons vervolgens en bepaald soort fruit zien wat op zijn land groeit. We mogen proeven en het smaakt een beetje als mandarijn, maar het ziet er totaal anders uit. We hebben dit eigenlijk nog nooit gezien, maar het is wel lekker. Zo vers uit de boom.

Na deze stop fietsen we weer terug en nemen gauw een koud drankje, want we hebben het behoorlijk warm. De rest van de dag relaxen we weer op het terras samen met ons nieuwe hondenvriendje.

Vanochtend vroeg opgestaan om naar Saigon te vertrekken. Pierre brengt ons eerst met de boot naar Can Tho en vervolgens gaan we met de bus richting Saigon. Voor iets minder dan 5 euro reizen we in ongeveer 3 uur naar Saigon. Daarvoor krijg je ook nog een klef broodje en een flesje water erbij. De bus heeft er goed de sokken in en we staan dan ook echt 3 uur later in Saigon.

Ivonne

Wat een heerlijk verhaal weer, ik reis gewoon een stukje met jullie mee! Geniet lekker veel plezier in Saigon!xxx

Annie en Jan

Wat een gedoe met die wasmachine en goed dat je niks hoef te betalen en je brengt een schone was mee naar huis.Wat hebben jullie vreselijk genoten lijkt ons van deze vakantie.Wij hebben ook mee genoten van alle verhalen.Ik heb het al gezegd maar goede reis terug naar huis.Liefs Jan en Annie

Margot

Je kan leuk schrijven Marinette.