timajos-go-vietnam.reismee.nl

Mekong Delta

We zitten om half 10 aan het ontbijt en vragen de manager om een auto voor ons te regelen om ons naar Can Tho te brengen, dat is een plaats in de Mekong Delta. In het gebied ligt een groot aantal rijstvelden. Vietnam was de op twee na grootste wereldexporteur van rijst, na Thailand en India, wat voor een groot gedeelte te danken is aan de opbrengsten in de Mekongdelta.

Het regelen van de auto levert een discussie van ongeveer 20 minuten op met de manager over wat een normale auto is of niet. Wij hebben om een private car gevraagd en hij laat ons een foto zijn van een bus. In onze ogen is dit een bus, er kunnen namelijk minstens 14 mensen in zitten. Wij willen geen bus, maar een gewone auto. De discussie die we hebben is niet te beschrijven, maar uiteindelijk is het ons gelukt en komt er een normale auto, die ons naar Can Tho brengt. Als het aan de manager lag zaten we met z’n drieën in een 14-persoons bus.

De rit naar Can Tho duurt ongeveer 4 uur, een flinke rit dus. De chauffeur spreekt geen woord engels, dus daar hebben we ook niets aan en we hebben het idee dat we hem af en toe een beetje wakker moeten houden. Maar goed, aan het einde van de rit komen we toch waar we zijn moeten en worden we door de eigenaar van ons hotel opgewacht bij de rivier. Het laatste gedeelte doen we met de boot, omdat er geen auto’s kunnen rijden. We zitten echt midden in de Mekong Delta. Midden tussen het plaatselijke leven.

Pam

Weer genoten van jullie verhalen. Alles natuurlijk weer zeer herkenbaar. Veel plezier in Can Tho!

Groetjes, Pam