timajos-go-vietnam.reismee.nl

Hoi An, deel 2

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt besluiten we twee scooters te huren. Tim in de juichstand want die vindt dat helemaal geweldig. Het liefst zou hij zelf rijden, maar dat mag gelukkig niet. Ze noemen het scooter, maar eigenlijk is het bijna wel een motor want met 125 cc kan zo’n ding behoorlijk hard. Harder als de scooters bij ons. Helm is ook hier verplicht, maar die zien er wat anders uit dan bij ons. Een soort kleine dopjes, anders is zo’n ding natuurlijk veel te warm. We huren de scooters voor 6 euro voor de hele dag, geen geld dus.

We gaan op weg, met de strandspullen mee, want het is weer prachtig mooi weer. We toeren eerst een stuk richting het noorden van Hoi An, daar is niet zoveel te beleven, dus we draaien weer om en rijden richting de oude stad. Daar scoren we even wat foto’s met een blauwe lucht, want dat ziet er echt anders uit en we nemen even een lekkere fruit shake. Daarna crossen we weer door richting het strand. Vlakbij het strand ligt een nieuw gedeelte rechte weg en daar is het heel rustig. Van Joost mag Tim hier een klein stukje heen en weer rijden. Tim door het dolle natuurlijk, ik vind het wat minder en de plaatselijke bevolking vindt het ok geweldig en staat lachend en zwaaiend aan de kant. Tim rijd keurig netjes met een stoere blik en grote grijns op zijn gezicht heen en weer. Na de nodige foto’s en filmpjes hiervan parkeren we de scooters en gaan we lekker op het strand liggen.

Het is echt een superstek hier. Mooi strand, rustig, relaxed, het zeewater is echt lekker en je krijgt gratis vers fruit. Top locatie !

Na het strand vertrekken we weer richting hotel om daar nog even een lekkere duik in het zwembad te nemen.

’s Avonds rijden we op de scooter naar de oude stad, waar we bij een Vietnamees restaurant tussen de locals een heerlijke maaltijd eten.

De volgende dag zien we weer een strak blauwe lucht en besluiten we nogmaals rond te crossen op de scooters. En crossen wordt het….

We hadden op de fiets een paar dagen ervoor een in aanleg zijnde brug gezien. Een grote hoge brug, waar we met de fiets bijna niet tegenop konden en die we halverwege zijn omgedraaid. Op de scooter gaat dat natuurlijk heel makkelijk, dus daar gaan we…..

Via een klein vissersdorpje komen we bij de brug en rijden er overheen. Aan de andere kant van de brug lijkt het wel of we in een andere wereld terecht komen. Geen toeristen, geen restaurants, alleen maar plaatselijke kleine winkeltjes. Het is er heel mooi en we rijden lekker door. We stoppen af en toe voor een foto en voor het mooie uitzicht.

Na een tijdje rijden vragen we ons af waar we zijn en Joost kijkt even op de navigatie van zijn telefoon, we blijken een behoorlijk eind van Hoi An af te zijn, dus we willen langzaam weer terug. De wegen hier zijn zo klein en af en toe onverhard, dat niet alles op de navigatie is terug te vinden. We rijden de richting op van een grote weg. Op de navigatie zie Joost een snelweg en de enige mogelijkheid om richting Hoi An te gaan is die weg. Nou is een snelweg niet de snelweg die wij kennen, want je mag er ook op lopen en fietsen, brommeren, wat dan ook, maar het is wel 4 baans. Er rijden dus ook grote vrachtwagens op en alles rijd kris kras en toeterend door elkaar. Maar goed, we moeten wel, er is geen andere route. Dus hup de snelweg op. Na ongeveer 10 km moet er dan een afslag zijn zodat we weer op de rustige wegen kunnen rijden. Die afslag vinden we dus niet. Op de navigatie staat hij wel, maar we vinden hem niet. Uiteindelijk nadat we omgekeerd zijn (dat kan ook hier op de snelweg) zien we een jongen op een brommer die ons vragend aankijkt. Hoi An !! roepen wij en hij wuift dat we hem moeten volgen. Als we hem volgen stopt hij bij een opening in de vangrails en daar zie je een onverhard paadje vol met kuilen en stenen, naar beneden toe, waar hij vanaf rijd. Joost rijd er achteraan, maar ik ga daar niet vanaf, toedeledoki. Ik blijf dus staan, Joost heeft zijn scooter geparkeerd en loopt naar boven, om vervolgens die van mij naar beneden te sturen. Ik loop er achteraan. Lekkere afslag…

De jongen op de scooter rijd nog een minuut of tien voor ons om ons de weg te wijzen. Bij een benzinepomp nemen we afscheid en bedanken hem.

Vanaf de benzinepomp is het nog een behoorlijke tuf voor we weer op bekend terrein zijn. We rijden weer naar het strand. Heel even trekken we het gas vol open. Als ik 100 op mijn teller zie staan laat ik mijn gas toch maar los, ik had het gas nog niet helemaal open, wat gaan die dingen hard zeg. We hebben meer dan 60 km afgelegd en willen eerst even lekker wat drinken en eten. Op onze favoriete stek blijven we hangen tot het donker wordt, waarna we weer naar het hotel rijden en opfrissen in het zwembad.’s Avonds eten we voor de laatste keer in de oude stad.

Onze dagen in Hoi An waren zeer relaxed en met mooi weer. Het is echt een leuke plaats en een aanrader. Morgen vertrekken we naar Ho Chi Minh City ( Saigon) waar we 1 nacht blijven en dan doorreizen naar de Mekong Delta.