timajos-go-vietnam.reismee.nl

Aankomst Hoi An

Na een lekker Mexicaans diner ter afsluiting in Hue staan we de volgende ochtend om 8 uur op om te ontbijten. We vertrekken om 9 uur via de toeristische route naar Hoi An. De tocht zal ongeveer 4 uur duren, afhankelijk hoe vaak we stoppen.

Als de taxi om 9 uur klaar staat wordt het eerst wat geprop om alle bagage erin te krijgen, maar het lukt. Oké, let’s go to Hoi An.

We rijden eerst wat over vlak land. Er wordt erg veel aan de weg gewerkt dus af en toe is het een flink gehobbel in de auto. De chauffeur spreekt een beetje Engels, maar we moeten wel ons best doen om hem te verstaan. Af en toe zeggen we maar gewoon Yes, op de gok. Maar volgens mij doet hij hetzelfde bij ons, want zijn antwoorden kloppen soms niet op onze vragen.

Vlak voor we de bergen in gaan stopt onze chauffeur bij een soort meer, zodat we wat kunnen drinken. Het restaurant is gebouwd op palen en ligt boven het water. Als we er binnen komen liggen er allerlei bakken met nog levende vissen, mossels, krabben en kreeften, die kun je uitkiezen als lunch. Dat doen we toch maar niet, maar een koel drankje en voor de mannen een omelet met rijst gaat er wel in.

Na deze stop rijden we weer verder de bergen in via de Hai Van Pass, een mooie bergpas, die bijna alleen nog door toeristen wordt gebruikt omdat er tegenwoordig een snellere route door en tunnel is. Halverwege de pas komen we langs een aantal oude Amerikaanse bunkers, waar we een korte stop maken. Helaas regent het weer eens, dus het uitzicht vanuit de bunkers is niet echt helder daardoor. Maar het was vroeger wel duidelijk een zeer strategische plek.

We vervolgen onze tocht via Danang, een redelijk grote stad, waar vandaan we over een week weer verder vliegen. Het ziet er uit als een redelijk nieuwe stad. Omdat wij voor de toeristische route hebben gekozen neemt onze chauffeur dat dan ook heel serieus en rijd letterlijk de hele stad in een slakkengangetje rond. Onze volgende stop is Marble Mountains, dat zijn bergen waar allerlei gesteente wordt gewonnen, waaronder marmer. Voordat we bij de deze stop zijn worden we natuurlijk eerst gedropt bij een soort handel in gesteente, waar we allerlei dingen zien die gemaakt worden van steen. Dit varieert van kleine geslepen steentjes tot enorme beelden voor in de tuin. Er zit niet echt iets bij naar onze smaak, dus na een snelle sanitaire stop kunnen we weer door.

Onze chauffeur stopt bij de Marble Mountains, waar je met een soort lift omhoog kunt en daar kunt rondlopen en eea bezichtigen. Omdat de tocht al redelijk lang duurt hebben we hier geen zin in en we rijden door. Nog een half uur voor we in Hoi An zijn, meldt de chauffeur.

Na een half uur bereiken we inderdaad Hoi An, alwaar we nog zo’n keer of twee ons hotel voorbij rijden voor we het gevonden hebben. Onze plek voor de komende week.

Het is klein, maar ziet er goed uit. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaresse van het hotel en we krijgen een lekkere fruitshake als welkom. De kamer is ruim en alles zit er weer op en aan. Het hotel is nog maar 6 maanden geopend, dus het ziet er strak uit.

Rob van Lith

Dat ziet er zeker goed uit, mooi zwembad met ligstoelen niet gek hoor!