timajos-go-vietnam.reismee.nl

Hue

De vlucht naar Hue is voorspoedig verlopen. Om 10 uur staan we op Hue Airport, een stuk kleiner dan het vliegveld van Hanoi, maar ook dit ziet e verder prima uit. We worden opgehaald en naar ons hotel gebracht. Een klein hotelletje in het oude gedeelte van de stad. We boeken meteen een sightseeing tour voor de volgende dag en hup door naar de kamer Prima kamer met alles erop en eraan. Zoals in zoveel hotels hier staat er een laptop voor je klaar met internet en er is een minibar, airco, een bad. We blijven hier twee nachten.

Nadat we zijn geinstalleerd gaan we lopend langs de rivier richting de Citadel, dat is een paleis van de sultan liggend in de zogenoemde verborgen stad. Het verkeer is hier een stuk rustiger dan in Hanoi, je ziet hier ook meerdere toeristen op de fiets.

Bij de Citadel aangekomen lopen we wat rond en maken wat foto’s. We besluiten niet naar binnen te gaan, we hebben alle 3 geen zin om de oudheden te bezichtigen, morgen gaan we dit nl ook al doen.

We lopen wat rond en komen langs wat oude amerikaanse tanks en vliegtuigen uit de Vietnamoorlog. Dit is de eerste keer dat we hier wat van zien, de mensen hebben het er wel over, maar in het Noorden zag je er weinig van. Ongeveer 70 km hier vandaan ligt de zogenaamde DMZ Zone, de gedemilitariseerde zone die het land in 2 delen verdeelde ; het communistische noorden en het zuiden. In 1976 werd Vietnam weer 1 land. In en rond deze zone vallen nog jaarlijks vele slachtoffers door oude bommen en mijnen die nog steeds volop aanwezig zijn, overigens op meerdere plekken in Vietnam. Helaas hebben we geen tijd om deze zone te bezoeken, maar verderop in Vietnam gaan we nog de tunnelstelsels uit deze oorlog bekijken.

Via een markt lopen we langzaam weer terug richting hotel, waarna we na een kleine opfrisbeurt richting de restaurants wandelen.

En dat zijn er vele hier.

We eten heerlijk voor nog geen 10 euro. Joost is helemaal in zijn nopjes want het bier is hier maar 80 a 90 cent. Een flinke besparing in het budget dus hahaha want in de andere Aziatische landen is het bier juist heel duur.

De volgende ochtend zitten we om 8 uur aan het ontbijt, want om 9 uur gaan we een trip doen langs een buitenverblijf van een keizer uit ongeveer 1825, daarna een verblijf van een andere keizer van ongeveer 1915 en als laatste weer een ander verblijf uit de 18e eeuw. Daarna ronden we de tour af met een boottochje over de parfumrivier.

Het eerste verblijf van de keizer is het grootste en oudste verblijf wat we zien vandaag, het lijkt wel een dorp. Allerlei verblijven, die momenteel vollop worden gerestaureerd. Helaas begint het halverwege weer te regenen zodat we onze zoveelste paraplu van deze vakantie kopen. We weten dat we in de regentijd reizen, maar deze regentijd is anders dan die we tot nu toe hebben meegemaakt. Het regent echt iedere dag, de ene keer wat harder dan de andere en soms wat druppels, maar we hebben nu nog geen dag gehad dat het niet heeft geregend. Sterker nog, we hebben de zon nog niet gezien. Maar goed dat mag de pret niet drukken, daar komen we ook niet voor.

Het tweede verblijf ziet er wat moderner uit en dat klopt ook want dit verblijf is ongeveer 100 jaar jonger. We maken weer wat foto’s en reizen verder naar het derde verblijf. Dit is weer wat ouder en dat zie je meteen. Dit verblijf kent meer Chinese invloeden en ook dat is goed te zien.

Na dit bezoek vertrekken we naar de rivier, waar we eerst een pagode bij een boedistische tempel bezoeken en vervolgens stappen we op een boot die ons terug brengt via de parfumrivier naar Hue.Op de boot staan 3 stoeltjes voor ons klaar, we zijn dus de enigen op de boot. Het is een oude boot met een drakenhoofd als boeg. Het schijnt dat het vroeger langs deze rivier heel erg lekker rook, vandaar de naam. Daar is dus nu niets meer van over, dan kunnen ze hem beter rioolrivier noemen, hahaha.

De boot zet ons af vlak bij ons hotel en we lopen door voor een lekker lunch in 1 van de vele restaurantjes.

Na de lunch gaan we even in de relaxstand, helaas niet bij een zwembad, maar op de kamer. Het is niet anders.

Morgen vertrekken via de toeristische route naar onze volgende bestemming: Hoi An.

Rob van Lith

Snap het helemaal hoor Joost dat je in je nopjes bent, heb Vietnam voor ons ook.direct op de kalender gezet!

pieternel

Prachtige foto's Marinet. Vraagje wie is die lange slungel die met Joost op de foto staat. haha Biertje scheelt een hoop met de Bintang, moeten wij ook maar heen. Mooi verhaal weer. xx

Jan en Annie

Wat zien jullie veel en jammer van de regen steeds.Joost nog even en Tim gaat het wat lengte betreft van je winnen en mazzel dat het bier weinig kost.We genieten van jullie verhalen en nog een fijne vakantie verder.Groetjes Jan en Annie

Tjeerd

Mooi verslag. Het lijkt mij zeker de moeite waard om Vietnam ook eens te bezoeken. Fijne vakantie verder.

Erik

Leuke verhalen. Het weer; regen, storm lijkt wel op wat wij hier in Nederland hebben gehad afgelopen week. ????

Jan en Annie

Wat zal Joost er chique uitzien in zijn Vietnam jasje,we zijn benieuwd. De foto's zijn ook weer erg mooi en wat een mooie bloemenT.im had weer aansluiting met een hondje.Is het eten er ook zo goedkoop en is alles lekker.Genieten nu nog van julie laatste week Groetjes Annie

pieternel

Weer heerlijke verhalen en prachtige foto's. Schrok even van 1 foto: Marinet in het zwembad????

Marinette

Eten is goedkoop en bij sommige restaurants wat duurder. En ja Pietje, ik zit ook wel eens in het zwembad. Deze foto kon geen kwaad. Haha