timajos-go-vietnam.reismee.nl

Goodmorning Vietnam

Maandagochtend vertrokken we met de taxi richting Schiphol. Om 7 uur stonden we bij de incheckbalie, die volautomatisch was, met andere woorden er was niemand meer aanwezig, je moet alles zelf doen. Koffer in een bak, label printen, labelen en volgende. Misschien wel een besparing voor de KLM, maar voor ons duurde het zo langer. Maar het is vakantie, dus wat maakt het uit.Wat overigens wel verbetert is, is dat je maar 1 keer je handbagage door de scan haalt en daarna niet meer. Ook mocht het water weer gewoon mee tot aan de gate.

Met een vertraging van een uur vertrokken we richting Parijs, waar we een overstap rechtstreeks naar Hanoi hadden. Ook in Parijs hadden we nog een half uur vertraging, maar uiteindelijk zaten we in het vliegtuig richting Vietnam. Klein tegenvallertje weer, zit je allemaal met je eigen tv-scherm, werkt het niet. Dat was balen, voor ons gevoel duurde de reis hierdoor wel wat langer.

Vroeg in de ochtend landden we op het vliegveld in Hanoi. Een zeer modern vliegveld, het deed zelfs westers aan. Later hoorden we dat dit vliegveld net een half jaar is geopend.

Na de landing moesten we door naar een balie om ons visum op te halen. Honderdvijfendertig dollar lichter konden we door de douane en naar buiten, waar we werden opgewacht door een taxi. Na een rit van ongeveer 20 minuten over een ook weer zeer moderne en dan ook pas geopende snelweg kwamen we aan bij onze eerste bestemming: Hanoi.

We werden afgezet in een smalle drukke straat, waar het een komen en gaan was van brommertjes en auto's. We vroegen ons af waar we heen moesten, maar halverwege kwam een man met een herdershond ons tegemoet ; dat was Cees, de man waar we onze eerste week bij hebben geboekt. Hij woont sinds 14 jaar in Hanoi en heeft daar een soort pension. De eerste nacht verblijven we bij hem, waarna we naar Sapa vertrekken. Wel even wennen aan de warmte , die vochtige tropische warmte.

Na wat gerust te hebben vertrokken we met de taxi richting het oude centrum van Hanoi, waar we meteen kennismaakten met het seizoen waarin we reizen, nl het regenseizoen. Met andere woorden, het begon te regenen, eerst zachtjes, maar later best hard. Ondanks dat hebben we toch het centrum een beetje kunnen verkennen, Tim een paar nep Nikes gescoord, lekker gegeten en weer met de taxi terug. Zo'n ritje met de taxi kost ongeveer 2 a 3 euro, voor dat geld zit je ongeveer een kwartier a 20 minuten in de taxi.

Na een heerlijke nachtrust en een goed ontbijt vertrokken we weer naar het centrum. Dit keer hebben wij een soort stadstour geboekt met een electrische open autootje. Die rijd je voor 6 euro de hele stad door langs alle bezienswaardigheden. Onderweg kun je stoppen wanneer je wilt, een foto maken en weer door. Daarna nog een soort tempeltje bezocht op een eilandje in het meertje wat midden in het oude centrum ligt, waarna we naar een luxe winkelcentrum zijn gelopen. Gucci, Prada, Louis Vuitton alle designers die je kunt bedenken waren aanwezig. Alleen gingen we daar niet naar toe voor deze merken, maar voor de koelte, want in zo'n Mall is het heerlijk koel. Lekker fris en afgekoeld en met volle buikjes konden we daarna weer terug naar ons pension, waar we ons klaar maakten voor de nachttrein naar Sapa.